Nasihat Sebelum Berlarutan..

Apabila kita lihat keburukan yang ada pada orang lain, maka terhentilah usaha untuk islah (baiki) diri sendiri..nauzubillah. Jangan kita lihat keburukan orang supaya hati kita suci dan bersih dari sifat hasad..



An Nisaa’[148]
Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan.  Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
Bersyukurlah kepada Allah kerana mengurniakan orang yang menyakiti kamu kerana dialah orang yang menabahkan hati kamu. Bersyukurlah kepada Allah kerana mengadakan orang yang tidak mengendahkan kamu kerana dialah orang yang memupuk sifat berdikari kamu. Bersyukurlah kepada Allah kerana menciptakan orang yang menjatuhkan kamu kerana dialah orang yang memperhebatkan kebolehan kamu. Dan bersyukurlah kepada Allah kerana menjadikan orang yang menyeksa kamu kerana dialah orang yang menguji kesabaran kamu.



Muawiyah berkata bahawa Rasulullah SAW jarang sekali meninggalkan pesanan ini di dalam khutbah Jumaatnya:
“Sesiapa yang Allah kehendaki kebaikan untuknya, diberinya kefahaman yang mendalam mengenai agama. Sesungguhnya harta itu manis lagi menawan. Sesiapa yang mengambilnya dengan cara yang benar, diberkati padanya. Berwaspadalah kamu daripada perangai puji memuji. Sesungguhnya pujian itu adalah sembelihan.” (Hadis riwayat Ahmad)
Ada dua hal yang mesti kita ingat. Kebaikan orang lain kepada diri kita. Dan keburukan diri kita kepada orang lain. Tapi ada dua hal juga yang mesti kita lupakan. Kebaikan diri kita pada orang lain dan keburukan orang lain pada diri kita. Allah telah berfirman: “Sesungguhnya, Aku ciptakan langit dan bumi ini, wahai manusia, buat kamu untuk berfikir, untuk menelaah bagaimana kamu menjalani hidup ini”.
Ya ayuhal ikhwah, perhatikanlah bagaimana Allah telah menciptakan batu dan air yang mengalir di sungai ini. Antara batu dan air tidak ada pertikaian di antara mereka.




Firman Allah Ta’ala: “Sesungguhnya Telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yg menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan izin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” ( QS. Al Maidah : 15 – 16 )
Ulama memberitahu, sekiranya 50% lelaki di suatu tempat taat pada ALLAH dan amalkan agama dengan baik, maka ALLAH akan campakkan sifat malu dalam diri wanita-wanita di kawasan tersebut. Para wanita akan malu untuk memdedahkan aurat, mereka akan taat pada suami, anak-anak akan jadi baik-baik. Jadi, di mana kamu wahai syabab!!!
Dari Abu Hurairah r.a. katanya Nabi s.a.w. bersabda : “Lihatlah kepada orang yang lebih rendah darimu, dan jangan melihat orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu.”
“Siapa yang menyelesaikan kesulitan seorang mu’min dari pelbagai kesulitan-kesulitan dunia, niscaya Allah akan memudahkan kesulitan-kesulitannya pada hari kiamat. Dan siapa yang memudahkan orang yang sedang dalam kesulitan, niscaya Allah akan mudahkan baginya di dunia dan akhirat”
(Hadis Riwayat Muslim)
Kita hendaklah menjadi seperti lebah, kerana apabila lebah mencari manisan, ia akan pergi ke setiap bunga sama ada bunga itu wangi atau busuk, tetapi ia tetap akan mengambil manisan dari bunga tersebut dan akhirnya manisan dapat dikumpul dalam sarang dan jadilah MADU, yg menjadi syifak(ubat). Begitu juga kita, kita harus mencari kebaikan setiap saudara (seislam) kita supaya kebaikan akan terkumpul dalam diri kita.



Dan jangan kita menjadi seperti lalat, kerana lalat akan pergi mencari makanan di tempat kotor dan mengumpul kuman dan kekotoran sehingga kekotoran itu melekat pada dirinya SENDIRI. Begitu juga kita, kita dilarang sama sekali melihat keburukan yg ada pd saudara (seIslam) kita supaya keburukan akan terhindar dari diri kita.

Daripada : hafiz 

0 comments:

Post a Comment

Logo KPGRS

Logo KPGRS

Followers